انرژی,سلامت,عملکرد مغز علمی

ورزش های هوازی چه تاثیری بر روی عملکرد مغز انسان دارند؟

امروزه از مزایای ورزش های هوازی در مجالات و روزنامه های زیادی صحبت شده است. در این مقاله می خواهیم شما را با انواع ورزش های هوازی آشنا کنیم پس تا پایان همراه ما باشید.

ورزش هوازی چیست؟

انرژی,سلامت,عملکرد مغز,

ورزش هوازی یا همان ایروبیک ورزشی است که در آن قلب با سرعت بالایی  اکسیژن را به تمام عضلات بدن می رساند و یا به طور ساده تر می توان اینگونه توضیح داد که در هنگام ورزش و تمرین، ضربان قلب بالا می رود و بدن عرق می کند و به وسیله گردش خون ، اکسیژن بالایی به عضلات در حال فعالیت بدن می رسد ازاین رو بدن سریع خسته نمی شود به این دسته از فعالیت ها ورزش هوازی و یا ایروبیک می گویند.

از جمله ورزش های هوازی می توان به شنا، طناب زدن، دویدن بر روی پله ها، حرکات پروانه ای یا جامپینگ، پیاده روی، دویدن با گام های آهسته و دو چرخه سواری اشاره کرد. مزایا ورزش های هوازی و تاثیرات آن بر سلامت بدن بسیار بالا است و فوایدی برای مغز انسان نیز دارد در ادامه با ما همراه باشید تا به اختصار به آنها بپردازیم.

فواید ورزش های هوازی بر روی  مغز انسان

طبق تحقیقات دانشمندان ورزش های هوازی تاثیرات مستقیمی بر روی مغز انسان دارند وقتی که شما ورزش می کنید بطور کلی باعث می گردد حجم مغز شما افزایش پیدا کند یعنی اینکه فعالیت بدنی منجر به کاهش حفره هایی می گردد که با افزایش سن به طور طبیعی بر روی ماده ی سفید و خاکستری مغز تشکیل می شود. طبق پژوهش های دانشگاه کالیفرنیا ورزش موجب افزایش فاکتور های رشد در مغز می شود.

مزایا ورزش های هوازی به شرح زیر می باشد:

تقویت حافظه

قسمتی در مغز وجود دارد که مرکز سیستم های حافظه و یادگیری است و هیپوکامپ نام دارد، این قسمت در برابر ورزش های هوازی بسیار واکنش مثبت نشان می دهد .

افزایش تمرکز

یکی دیگر از مزایا ورزش های هوازی افزایش تمرکز است. طی مطالعاتی که در کشور هلند صورت گرفته است دریافته اند که ورزش های هوازی باعث تمرکز طولانی مدت می شود.  در این تحقیق مطالب درسی که بین فواصل تمرینات ورزشی ارائه می شد نشان داد که تمرکز و توجه دانش آموختگان بسیار بالاتر از کسانی بود که بدون انجام ورزش، مطالب درس را آموخته بودند.

بهبود سلامت روان

یکی دیگر از مزایا های ورزش های هوازی این است که با پایین آوردن هورمون های طبیعی بدن مانند آدرنالین و کورتیزول باعث کاهش استرس در بدن می شود.

افزایش استقامت بدن

ورزش هوازی,انرژی,سلامت,

شاید تا حالا متوجه شده باشید که در حین کار کردن یا خرید رفتن شما ممکن است سریع خسته شوید و یا هنگام بالا رفتن از پله ها نفس نفس بزنید این نشان از ضعف بنیه است که می توانید با ورزش های هوازی به تقویت آن بپردازید.

از دیگر مزایا ورزش های هوازی می توان به

  • افزایش انرژی
  • تقویت اراده
  • کنترل احساسات
  • محافظت از قلب و عروق
  • جلوگیری از سکته مغزی
  • بهبود گردش خون

و غیره اشاره کرد و تنها با 30 دقیقه در روز بوسیله ی ورزش های هوازی می توانید از مزایای ذکر شده در بالا بهره مند شوید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *