آب,مواد غذایی علمی

نگاهی بر دلایل تشنگی در خواب

آب,مواد غذایی,آب,

نوشیدن آب کافی در طول روز برای بدن اهمیت بسیار زیادی دارد و هر فرد باید روزانه حداقل 8 لیوان بنوشد. شاید تا کنون برای شما هم پیش آمده باشد که دچار تشنگی قبل از خواب شده باشید.

در واقع تشنگی پیش از خواب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از محققان و پژوهشگران کانادایی، یک سری تحقیقات در این مورد انجام داده‌ اند و شواهدی پیدا کرده‌ اند که نشان می‌ دهند ساعت بیولوژیکی بدن می‌ تواند عامل تشنگی قبل‌ از خواب باشد.

در واقع هنگام خواب عصب‌ های تشنگی در یک حرکت پیشگیرانه فعال می‌ شوند و موجب می شود فرد احساس تشنگی کند. به همین علت با نوشیدن آب پیش از خواب، بدن در طول شب آب کافی دارد و دیگر در خواب بدن تان دچار کمبود آب نمی‌ شود و احساس تشنگی نیز نخواهید کرد.

مهم‌ ترین دلایل تشنگی در خواب

  • کم‌ خونی و قاعدگی

گاهی اوقات ممکن است کم‌ خونی و کمبود گلبول‌ های قرمز که اکسیژن را در بدن حمل می‌ کنند، موجب ایجاد تشنگی در خواب شود. در واقع علت تشنگی زیاد و خشکی دهان در خواب؛ می تواند قاعدگی نیز باشد.

 

  • کمبود آب بدن

مواد غذایی,آب,مواد غذایی,

همان‌ طور که گفته شد؛ نوشیدن آب یک موضوع بسیار جدی است که نباید آن را نادیده بگیرید زیرا نادیده‌ گرفتن این موضوع موجب کمبود آب در بدن، کاهش فشار خون، صرع، از کار افتادن کلیه، اسهال و… می شود.

  • مصرف برخی مواد غذایی

به‌ طور معمول برخی از مواد غذایی که پیش‌ از خواب مصرف می‌ کنید ممکن است موجب پر کاری کلیه‌ ها و دفع ادرار شود. در نتیجه همین امر موجب می شود افراد میل بیشتری به نوشیدن آب داشته باشند.

از این رو اگر می خواهید در خواب دچار تشنگی نشوید؛ بهتر است از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی مانند جعفری، خربزه، کرفس، چای، قهوه، آب میوه و… بپرهیزید.

نکات مهم برای نوشیدن آب

  • همان‌ طور که متوجه شدید؛ تشنگی قبل‌ از خواب علت‌ های مختلفی دارد و نوشیدن آب کافی در این زمان به شما کمک می‌ کند خواب راحت‌ تری داشته باشید. پس سعی کنید پیش‌ از احساس تشنگی، حتما به میزان کافی آب بنوشید.
  • نوشیدن آب قبل از خواب مزایای بسیار زیادی دارد. بنابر این جهت جلوگیری از حمله قلبی و یا سکته مغزی، حتما قبل‌ از خواب 1 لیوان آب بنوشید.
  • تا حد امکان از نوشیدن آب خیلی سرد بپرهیزید.
  • دقت داشته باشید که زمان دقیق مصرف آب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بیشترین تاثیر را بر روی بدن نیز خواهد داشت.
  • علاوه‌ بر مصرف آب پیش ‌از خواب سعی کنید هنگام ناشتا نیز 2 لیوان آب مصرف نمایید زیرا نوشیدن آب در این زمان کمک می‌کند اعضای داخلی بدن به بهترین شکل ممکن فعال شوند.
  • برای رفع تشنگی قبل ‌از خواب بهتر است آب را به نوشیدنی ‌های دیگر ترجیح دهید زیرا مناسب ‌ترین نوشیدنی برای رفع تشنگی، آب است.

به طور معمول تشنگی قبل، بعد و یا حتی هنگام خواب؛ می‌ تواند علت های مختلف دیگری همچون انجام ورزش های سنگین، پایین بودن سطح استروژن، تعریق بدن، گرمای شدید و… داشته باشد.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *